Ingen dans på rosor ...

"Du läser på distans, du pluggar hemma.. Då har du mycket fritid & har inga tider att passa osv"...

Det är något som jag får höra en hel del.. Jag läser en utbildning som heter Vård & Omsorg, med inriktning psykiatri & demens, som bedrivs på distans & varar i två år, därav 2-3 intensivveckor per termin :) när vi är klara blir vi undersköterska med specialkompetens & skötare inom psykiatrin osv..

Det finns säker många som läser på distans som håller med mig i detta inlägg faktiskt, för det är ingen dans på rosor som många tror bara för att man pluggar hemma.. Sen finns det dessutom många som väljer att läsa på distans för att kunna arbeta samtidigt..

Att läsa på distans innebär faktiskt en hel del, lite som jag tänker nämna nedan för er läsare, så ni som påstår det ovan kanske kan få en förståelse..

När man läser på distans så är det väldigt viktigt att man har självdisciplin, det krävs en hel del av en som person, man ska kunna planera & lägga upp sina egna studier, man ska klara sig ifrån frestelsen av att göra annat, utan verkligen sätta sig ner & plugga, det innebär mer att läsa & skriva.. På de flesta distansutbildningar får man en studiehanledning i varje kurs, där det står allt man ska göra, när det ska vara klart & betygskriterier etc & varje kurs avslutas med en stor tenta! Man kan få hjälp av lärare, men inte på samma sätt som om man läser inne på en skola (salsbunden).. Men visst finns det fördelar med distansstudier med, men påstå inte att det är en dans på rosor & att man har mer fritid för det har man faktiskt inte.. Under tiden då man har LIA (lärande i arbete), känns som rena "semestern" från studierna.. :)

Jag är nu inne på min fjärde termin, jag tar min examen till sommaren & någon gång under detta 1,5 året så har jag önskat att studierna inte vore på distans, att man hade den där tiden att passa till lektionen, läraren som föreläste osv.. Vi har våra föreläsningar på intensivveckorna, vi har möjliget att maila & ringa vår lärare.. För det finns gånger då man hellre gjort annat för att man "inte känt för" att plugga, vilket kan göra att man hamnar efter eller får sitta med det när man verkligen inte vill det.. Distansstudier är inte för alla, man ska verkligen vara säker på att man klarar av det :)

Jag chockade mig själv, den första terminen var lite jobbig för mig, jag var inte riktigt van vid det men jag fann rätt snabbt min egen studietaktik, som passar bäst för mig & här står jag 1,5 år senare, ett steg närmre examen :D

Ni har nog förstått min poäng med inlägget, att säg inte att distansstudier är rena lyxen utan tider att passa + plugga hemma osv.. Men de som säger så kanske aldrig har studerat på distans & på högskolenivå :P sen finns det de som tycker det är rena lyxen att läsa så (av de som läser på distans), det är lite med vad man läser & hur länge osv..



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback